(texte bilingue, version française et version occitane)
Lo Manifèste Occitanista que circula desempuish quauques dias. Qu’ètz dejà numerós a l’aver signat. (http://www.manifeste-occitaniste.com)
Que vòli encoratjar los qui n’ac an pas enqüèra hèit a anar léger aqueth tèxte e a signar çò qui serà lo començar d’ua refondacion de l’occitanisme.
Perqué parlar de refondacion ? Pas pr’amor que caleré har tèrra nava de tot çò de hèit abans ; qu’ei lo contrari ; mes pr’amor qu’èm arribats a ua etapa e que devem passar a un aute nivèu de reivindicacion e d’engatjament.
Çò que l’occitanisme a bastit desempuish quauques annadas qu’ei exemplar. Au nivèu culturau, politic e còps que i a economic, qu’ac avem bastit dens ua situacion complicada au nivèu sociau e ostila au nivèu legau. Mes qu’ac avem hèit.
Adara que cau parlar a ua generacion navèra d’occitanistas e que cau remembrar los fondamentaus. Qu’ei çò qui ei contiengut dens aqueth manifèste.
L’occitanisme n’ei pas monolitic mes que i a causas qui hèn la soa unitat. Qu’ei çò qui a permetut las granas manifestacions de 2005, 2007, 2009 e 2012 enfin a Tolosa.
Qu’èran manifestacions en favor de la lenga e deus sons drets ; qu’èra l’expression de l’occitanisme,d’un movement sociau. Donc non podem pas qualificar aqueras manifestacions de « culturaus » au sens estret deu mot. Per delà la demanda en favor de la lenga que i avèva tanben ua reivindicacion qui podem qualificar de ciutadana, pertocant l’organizacion de la societat, de la ciutat.
Uei, que’ns trobam a un moment quan las promessas hèitas peu poder en plaça que semblan de mau aplicà’s. Que i a dificultats dens la concretizacion d’aqueras promessas, que sia au nivèu de la descentralizacion o au nivèu de las lengas ditas regionaus.
Los partits politics que son empatalicats hens las pelejas de personas e lo sistèma presidenciau marca la cadéncia, torneja los discors, los projèctes, limitant lo debat a la recèrca d’un òmi providenciau ; e a aquò que’s vien ajustar la crisi. Mes la crisi que va plan au delà de la crisi economica. L’aviéner que’s bastirà sus de basas navèras. Que cau monde entà l’imaginar, tà’u pensar. Se n’èm pas dens la reflexion e dens l’accion en medish temps non seram pas pres en compte dens lo monde futur. D’autes grops de pression qu’ac an plan comprés e que son còps que i a mensh representatius que l’occitanisme.
La societat que’s menshida deus partits tradicionaus e lo risc qu’ei gran, se deisham la plaça vueita, de véder los portaires de solucions simplistas préner de mei en mei de plaça e d’influéncia.
Que podem portar quauquarren dens lo debat qui espèra la societat. Solide qu’ac cau har d’un biais diferent. Qu’ei per aquesta rason que lo Manifèste Occitanista n’ei pas un programa de partit mes ua presa de posicion dens ua societat en cèrcas de vias de reflexion e en cèrcas de solucions navèras.
Lo Manifèste Occitanista e la dinamica qui’n pòt sortir que permeterà a l’occitanisme de’s har enténer e de participar a las decisions suu noste territòri.
Non vòu pas díser que seram tots d’acòrd sus tot e que bastiram un programa qui tocarà tots los sectors de la vita sociau. Que devem bastir quauquarren en partir deu terrenh on tribalham tots cada dia.
E pas besonh d’estar sòci d’un partit ! Cadun que pòt au son nivèu estar representant de l’occitanisme e de las soas ideas dens un conselh municipau, que la comuna sia grana o petita.
Que s’ageish de partir de proposicions concretas qui establiram tots amassas entà anar a las eleccions municipaus de 2014 dab un labèl (lo Manifèste) e un programa concret qui bastiram entà que sia aplicat pertot on seram presents.
Que siatz militants dits « culturaus » o dits « politics » de l’occitanisme ( e on ei lo limit enter los dus ?) que podetz participar a aquera renovacion de l’occitanisme. L’accion dita culturau que deu aver perlongaments dens las decisions politicas deu quotidian.
Qui averé credut l’occitanisme capable d’amassar milierats de personas en favor de la lenga quauques annadas a ? Pauc de monde. E totun qu’ac avem hèit. Donc passar a la fasa seguenta qu’ei question de volontat e d’enveja de dar la man a la navèra generacion d’occitanistas qui a espelit.
Alavetz anatz signar lo Manifèste Occitanista !
David Grosclaude
http://www.manifeste-occitaniste.com
Pourquoi il faut signer le Manifeste Occitaniste ?
Le Manifeste Occitaniste circule depuis quelques jours. Vous êtes déjà nombreux à l’avoir signé. Je veux encourager ceux qui ne l’ont pas encore fait à aller lire le texte et à signer ce qui sera le commencement de la refondation de l’occitanisme.
Pourquoi parler de refondation ? Ce n’est pas parce que ce qu’il faudrait faire table rase de ce qui a été fait avant, au contraire, mais parce que nous sommes arrivés à une étape et que nous devons passer à un autre niveau de revendication et d’engagement.
Ce que l’occitanisme a bâti depuis quelques années est exemplaire. Au niveau culturel, politique et parfois même économique nous l’avons bâti dans une situation compliquée socialement et hostile du point de vue de la législation. Mais nous l’avons fait.
Maintenant il faut parler à une génération nouvelle d’occitanistes et il faut rappeler les fondamentaux. C’est ce qui est contenu dans le Manifeste Occitaniste.
L’occitanisme n’est pas monolithique mais il y a des choses qui font son unité. C’est ce qui a permis les grandes manifestations de 2005, 2007, 2009 et enfin 2012 à Toulouse.
C’était des manifestations en faveur de la langue et de ses droits ; c’était l’expression de l’occitanisme, d’un mouvement social.
Donc nous ne pouvons pas nous contenter de qualifier ces manifestations de « culturelles » au sens étroit du mot. Par delà la revendication en faveur de la langue occitane il y avait une revendication que l’on peut qualifier de citoyenne, touchant à l’organisation de la société, de la cité.
Nous sommes à un moment où les promesses faites par les pouvoirs en place ont bien du mal à s’appliquer. Il y a bien des difficultés dans la concrétisation de ces promesses, que ce soit dans le domaine de la décentralisation ou en faveur des langues dites régionales.
Les partis politiques sont empêtrés dans des querelles personnelles et le système présidentiel rythme la vie, façonne les discours, les projets et limite le débat à la recherche de l’homme providentiel ; et à cela vient s’ajouter la crise. Mais la crise va bien au delà de la crise économique. L’avenir se bâtira sur des bases nouvelles. Il faut du monde pour l’imaginer, pour le penser. Si nous ne sommes pas dans la réflexion et dans l’action en même temps, nous ne serons pas pris en compte dans le monde futur. D’autres groupes de pression l’ont bien compris et ils sont parfois bien moins représentatifs que l’occitanisme.
La société se méfie des partis traditionnels et le risque est grand, si nous laissons vide la place, de voir les porteurs de messages simplistes prendre de plus en plus de place et d’influence.
Nous pouvons apporter quelque chose au débat que la société attend. Bien sûr, il faut le faire d’une façon différente. C’est pour cette raison que le Manifeste Occitaniste n’est pas un programme de parti mais une prise de position dans une société en recherches de voies de réflexion et de solutions nouvelles.
Le Manifeste Occitaniste et la dynamique qui peut en sortir permettra à l’occitanisme de se faire entendre et de participer aux décisions sur nos territoires.
Cela ne veut pas dire que nous serons d’accord sur tout e que nous construirons un programme qui touchera tous les secteurs de la vie sociale. Nous devons bâtir quelque chose à partir du terrain sur lequel nous travaillons, chaque jour.
Et il n’est pas nécessaire d’être membre d’un parti ! Chacun peut à son niveau être un représentant de l’occitanisme et de ses idées dans un conseil municipal, que la commune soit grande ou petite.
Il s’agit de propositions concrètes pour partir aux élections municipales de 2014 avec un label ( le Manifeste) et un programme que nous construirons ensemble afin qu’il soit appliqué partout où nous serons présents.
Que vous soyez des militants dits « culturels » ou dits « politiques » ( où est la limite entre les deux ? ) vous pouvez participer à cette rénovation de l’occitanisme. l’action dite culturelle doit avoir des prolongements dans les décisions politiques du quotidien.
Qui aurait cru, il y a quelques années encore, que l’occitanisme aurait été capable de rassembler des milliers de personnes en faveur de la langue ? Peu de monde. Et pourtant nous l’avons fait. Donc passer à la phase suivante c’est une question de volonté et de tendre la main à la nouvelle génération d’occitanistes qui est née.
Alors, allez signer le Manifeste Occitaniste !
David Grosclaude