« La Dintrada » : l’occitanisme politique invitait au débat / L’occitanisme qu’a debatut tota la dimenjada

Publié le

Dintrada 8

Beau succès pour la première « Dintrada » de l’occitanisme politique ces 5 et 6 septembre. A Port-Leucate les débats ont eu lieu avec près de 150 personnes venues de toutes les régions d’Occitanie mais aussi avec des invités de Catalogne,de Bretagne et d’ailleurs.

Le monde change et les changements vont avoir des conséquences parfois sévères sur le territoire occitan. le changement climatique par exemple qui appelle des mesures concrètes et des changements dans la politique économique, touristique, agricole. Comment gérer les questions démographiques avec l’arrivée de nouvelles populations ?Dintrada 2

Des débats aussi ont eu lieu sur des sujets divers comme ce qui va advenir des régions avec la nouvelle réforme territoriale, sur le fédéralisme, sur l’Europe, sur la Charte européenne des langues, sur les nouvelles formes d’organisation citoyenne…

Parmi les invités Gérard Onesta le candidat aux régionales pour la région qui verra fusionner Languedoc-Roussillon et Midi-Pyrénées. Les convergences de vue sont évidentes entre les occitanistes et les écologistes dit Gérard Onesta en parlant de « valeurs inséparables » et de « pot commun » qui nous vient des batailles passées.

Dintrada 6

Paco Boya, sénateur espagnol représentant le Val d’Aran ( vallée occitane de l’État espagnol qui se trouve sur le territoire de Catalogne ) était aussi parmi les invités. Les représentants de l’Union Démocratique Bretonne ainsi que l’un des conseillers du maire de Grenoble étaient venus participer aux discussions sans oublier Jordi Solé, député européen de l’ALE (Alliance Libre Européenne ) qui venait parler de la situation catalane a quelques semaines des élections catalanes qui se jouent sur le thème de l’indépendance.

Les médias et le centralisme furent aussi un des thèmes de discussion en présence de Jean-François Téaldi, ancien journaliste du service public de télévision et responsable des médias au Parti Communiste.Dintrada 7

Fédéralisme, respect de la diversité des langues et des cultures, comment dans un territoire comme l’Occitanie qui a toujours vu passer des populations de toute l’Europe et du sud de la Méditerranée réagir de façon intelligente et généreuse pour répondre à ceux qui demandent asile en Europe ?Dintrada 4

Prochain rendez-vous important la manifestation de Montpellier le 24 octobre en faveur de la langue occitane et aussi le débat sur la ratification de la Charte européenne des langues. Il faut aller convaincre les députés et les sénateurs de la nécessité de ratifier la Charte tout en l’accompagnant d’une loi qui sera un vrai statut pour les langues.

Rendez-vous a été pris enfin pour l’an prochain pour une nouvelle « dintrada» .

Dintrada 5

Perqué aquesta « dintrada » ?

Perqué pensar que l’occitanisme a besonh d’apregondir la soa reflexion ?

Tot simplament pr’amor lo monde càmbia.

E se lo monde càmbia que càmbia tanben a noste, en territòri occitan.

Quauques exemples de cambiament ?

— Lo cambiament climatic qui serà a noste tanben hòrt important e qui obligarà a cambiaments de comportaments au dia lo dia. L’agricultura que serà tocada , lo biais de consumir l’aiga e de la gerir, l’economia totistica ( la nèu, l’esquí).

— Lo cambiament politic : lo comportament electorau deus occitans ( enténer los qui viven en Occitania qu’a cambiat) dab la creishença de l’extrèma dreta. Perqué aquera creishença ? E i a a noste un terrenh favorable ? ( Maurras e autes). Ei devut aus cambiaments demografics ( envielhiment de la populacion e eliotropisme qui pòrta ua populacion qui se’n ved entà acceptar las influéncias viengudas deu sud, comportament de populacions viengudas deu dehòra e radicalizacion de quauques uns ).

Dintrada 3

— Cambiament demografic ( eliotropisme, Occitania pòrta de l’Euròpa deu sud qui ei pressionada per ua imigracion navèra) . Quin vam respóner a aqueras questions ?

— Cambiament economic : lo territòri occitan, n’ei pas mei lo qui descrivèva l’occitanisme de las annadas 70. Se lo procèssus de desertificacion contunha e quauques endrets la situacion economica qu’ei diferenta dab lòcs de desvolopament de nivèu mondiau mes dab enqüèra nivèus de caumatge superiors a la mejana exagonala e dab nivèus de revienguts qui son en deveth de la mejana.

L’envielhiment de la populacion que contunha

Lo torisme qu’a cambiat mes ei per aquò vadut ua activitat qui profieita au territòri ?

— La situacion lingüistica e culturau qu’ei en degradacion permanenta e regulara. Quinas responsas son estadas portadas ? Qui las pòrta o essaja de las portar ?

— La refòrma territoriau ? Que nos portarà ? Que vòu díser federalisme au dia de uei ?

— Lo centralisme politic segur que contunha d’existir mes n’averem pas totun deishat de costat lo centralisme mediatic ?

— Quina Euròpa e pòt perméter au territòri occitan d’aver ua existéncia ? Quau dèu estar la plaça deus Estats e de las regions, de las comunas e autas collectivitats ? E quan parlam d’Estats de quins Estats e parlam ? Deus Estats de ger o deus Estats qui vòlen néisher ( Escòcia, Catalonha Euskal Herria….) E d’aulhors ei plan utile de véder a espelir navèths Estats ? Quina posicion e pòt aver lo territòri occitan en aqueth contèxte, quin estatut ?

Quina Euròpa e volem ?

Que i a causas qui an cambiat mes que n’i a qui demoran o qui an cambiat sonque en apréncia.

Qu’ei lo cas de la question deus transpòrts. Lo hialat deus trins que coneish ua navèra fasa de centralizacion. Las ligasons Èst-Oèst ( transoccitanas) que demoran complicadas.

Quau ei la plaça deus espacis montanhòus ? ( Pirenèus, Aups e Massís dit centrau ).

Las questions non mancan pas e solide l’objectiu n’ei pas de respóner a totas e d’aver ua recepta entà resòlver totas las questions mes qu’ei d’aver au mensh lo coratge de las pausar com questions qui pertòca l’occitanisme.

Qu’avem solide ua partida de las responsas e, en aqueste periòde de crisi, qu’avem lo dever de pausar las questions en saber que las responsas son complèxas. Que cau lutar contra la resignacion e contra lo simplisme de las responsas populistas.

A nosautes occitanistas de portar quauques començaments de solucion entà un monde mei juste, un desvolopament equilibrat qui prenga en compte los imperatius ecologics, la preservacion e lo desvolopament de la diversitat culturau e lingüistica com element de desvolopament sociau e com empara contra lo totalitarisme.

Advertisements

Laisser un commentaire

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

Vous commentez à l'aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion / Changer )

Image Twitter

Vous commentez à l'aide de votre compte Twitter. Déconnexion / Changer )

Photo Facebook

Vous commentez à l'aide de votre compte Facebook. Déconnexion / Changer )

Photo Google+

Vous commentez à l'aide de votre compte Google+. Déconnexion / Changer )

Connexion à %s